Frukost!

2015-02-13 @ 04:15:00

Jag har det härligt här med värme och stränder. Tog dykcertifikat igår och känner mig väldigt stolt att jag klarade det!

Eftesom dykningen är klar så blir det bara sol, bad och relax idag. Gick upp 5 igår för dyknigen så det var skönt att få sova ut idag :)

Koh Tao

2015-02-09 @ 15:44:05
VHej! Nu är jag i Koh Tao. Tog nattåget ifrån Bangkok som faktiskt var helt okej. Först var det säten som de gjorde om till sängar. Var draperier runt om så att man fick lite privat och då var det faktiskt väldigt mysigt! Toaletten var inte så himla härlig dock haha. Ett hål i golvet och sen rakt ut till spåret.

Har hunnit bada och sola lite grann. Var superskönt och börjar redan bli brun. Efter det så var det möte för dykkursen som jag ska vara med i. Ska ta dykcert. Allt händer så himla fort. Jag som trodde det skulle bli galet chill. Men jag tycker om när det händer saker. Kan ta det lugnt sen ;) Vi börjar dyka i poolen imorn!

Tåget när det var bäddat

I Koh Tao

Eldshow just nu. Coolt!

Cooking Class

2015-02-07 @ 12:33:20
Idag har jag varit pa cookingclass och lagat massor av mat! Ar supermatt haha. Det var kul faktiskt och god mat. Funderade imorse pa om jag verkligen skulle aka for att jag madde lite halvtaskigt. Men jag ar glad att jag gjorde det :)

Vi fick ga till marknaden for att kopa ingredienser. Gjorde 5 olika sorters matsorter. Currypaste, soppa mm.

Efter kursen sa fick vi varsit diplom och kokbok!

Namnskylten i tejp som man hade pa sig fick man satta upp pa vaggen bland alla andra som hade varit dar.

Det blev ett snabbt inlagg. Sitter utomhus vid datorn utan myggmedel. Inte bra! Under de 30 minuterna som jag suttit har sa har jag fatt minst 5 myggbett. Och jag insag just att min rumsnyckel ligger i mitt rum. Great! Ska ga och fraga om de har en reserv vilket de borde ha.

Imorn sa aker jag med flyg till Bangkok. Sen aker jag natttag till Chumpon och kommer fram pa mandag morgon. Sen tar jag buss och slutligen bat till Kho Tao. Antligen! Ska slappa massor. Kommer sakert bli lag uppdatering dar, men vi far se.

Nu ska jag alldeles strax rora mig in emot stan. Ciao!

Ziplining och Flower festival

2015-02-07 @ 12:23:05
Hej!

Eftersom jag inte gjorde nagot inlagg igar sa far ni har bilder ifran gardagen. Akte ziplining igar som ar en linbana.Traffade mycket trevligt folk, bland annat kineser och en tjej ifran Australien. Vi holl pa i typ 3-4 timmar. Var helt underbart att flyga igenom luften! Nagra ganger 120 meter over marken. Vi provade aven pa absailing som ar nar man firar sig ner. Riktigt kul men laskigt haha

Pa vagen hem ifran zipliningen. En massa mopeder!

Just nu sa pagar en blomfestival i Chiang Mai. Massor av fina blommor och upptradanden.

Efter att vi kollat pa festivalen sa gick vi och tog nagra drinkar och spelade biljard pa en bar.

Ratt kortfattat haha men det far duga. Ska forsoka gora ett inlagg ifran dagen ocksa da jag var pa cooking class.

Trekking, elefantridning och bamboorafting

2015-02-05 @ 16:31:00
Heej!

Nu ar jag tillbaka pa hostelet efter att jag varit pa trekking (vandring) i 2 dagar. Det var riktigt jobbigt ibland men coolt! Varmen var mycket jobbigare an vad jag tankt. Gardagens trekking gick ratt bra men nar vi gick idag sa kandes det verkligen att man inte fatt tillrackligt med somn. Ovanpa det sa gjorde vi varldens klattring idag, rakt upp kandes det som. Fick hjalp med vaskan for att klara sista biten. Pa trekkingen sa red vi aven pa elefanter och testade bamboorafting. Raftingen tycker jag var en av de basta!

Sa har kommer bilder ifrande 2 senaste dagarna:

I vanen pa vag upp till bergen dar vi skulle ga. Tog minst en timme att aka dit. Har med nagra andra som aven bor pa samma hostel som jag.

Ifran nar vi rider elefanter. Vi fick mata elefanterna med bananer och sockerror. Det var coolt!

Sen borjade vandringen. Mitt i skogen och sa varmt det var!

Pa turen sa ingick maten. Har ar den forsta lunchen vi fick, fried rise med kyckling. Satt nedanfor ett vattenfall. Helt okej :P

Sen kom vi fram till vattenfallet och det var ju superskont att fa svalka sig dar. Lite kallt kanske haha. Men grymt coolt eftersom jag inte badat i vattenfall forut.

Vandringen fortsatter uppe i bergen

Har sov vi precis utanfor en by i djungeln. Sov nast langst upp till vanster. Det var ju inte nagot vidare bekvamt men en upplevelse att sova i djungeln. Ratt hart och valdigt kallt. Tank att det kan vara sa varmt pa dagen och sa kallt pa natten. Hade med mig min lakanspase och min uppblasbara kudde som jag brukar ha pa adventure. Hjalpte mycket!

Lagereld pa kvallen med manen i bakgrunden.

Idag sa gick vi igenom byn som vi sovit brevid. Folket dar verkar bo valdigt enkelt och vara jordnara.

Vi stannade till vid ett till vattenfall

Bamboo rafting! Grymt coolt att aka nerfor strommarna. Tur att min kamera ar vattentat! Vi akte aven forbi byar pa vagen och fick se en elefant. Folket i byn hade vattenkrig och det verkade som elefanten var med pa det ocksa. Elefanten sprutade vatten pa oss ocksa haha Fick tyvarr inte med det pa bild

Var ute och at for ett tag sen. Fick bli en pizza for min del for just nu vill jag verkligen inte ha mer ris eller nudlar. Har atit det minst en gang varje dag sen jag kom hit. Men jag vet att det kommer antagligen bli mer sant framover. Har med Orla och Rachel fran Irland

Imorn blir det ziplining som innebar langa linbanor. Kommer sakert bli kul och jag ser fram emot det supermycket!

Flyg, nytt hostel och aventyr!

2015-02-03 @ 16:02:00
Hej!

Om ni last mina tidigare inlagg sa vet ni att jag ar i Chiang Mai nu. Resan gick supersnabbt! Skulle precis luta mig tillbaka pa planet och sa var vi framme. Skont! Motte nagra andra har pa hostellet som hade akt nattag ifran Bangkok igarkvall. 14 timmar tog det! Jag kan ju saga att jag ar valdigt glad att jag tog flyget. Har kommer bilder ifran dagen. Datorerna somde har pa hostellet ar tyvarr inte gratis men det kostar anda inte sa mycket sa det var helt klart vart for ett inlagg :)

Innan jag akte ifran hostellet i Bangkok. Man hyr ju alltsa en sang i ett rum men i natt hade jag rummet for mig sjalv. Hade den oversta sangen. Ett sakerhetsfack under sangen sa att man kan lasa in grejer om man vill annars sa har man stora vaska utanfor pa golvet.
Fullpackad!

Skytrain till MoChit

Shuttlebuss till flygplatsen.Oerhort billig och snabb!
Hade 3 saten helt for mig sjalv. Resan gick ju sa pass snabbt anda sa jag satt bara pa ett. Skont anda :)

Flygplatsen i Chiang Mai

Nar jag kom fram sa visste jag att nagon fran hostelet skulle hamta upp mig och det stod en och vantade pa mig med mitt namn. Sa kul!

Sahar ser hostelet ut som jag bor pa just nu, men bara for en natt. Imorn ska ut pa aventyr (berattar mer langre ner). Har ett rum sjalv med badrum. Inte sa jatte modernt kanske men det funkar och ar frascht. Hotellet har pool. Antligen! Tog mig ett dopp och satt sen och forsokte fa lite sol men den var pavag bort. Blir battre i Kho Tao sen.

Dagens middag: Ris med kyckling i gul currypaste. Supergott och kandes nyttigt! Den smakar inte som curryn man smakar i Sverige kanske men defenetivt gott! Hade jatte trevligt sallskap med tva tjejer fran Irland sen. Engelskan kanns valdigt bra. Kandes grymt att kunna prata med dem typ flytande.

Sa imorn da... sa aker vi i en grupp tidigt ivag. Bland annat med de irlandska tjejerna. Ska ut pa trekking! Borjar bli lite smatt orolig och funderar vad jag har gett mig in pa. Vi ska ga i djungeln, rida pa elefanter, ga till vattenfall och gora forsranning. Det ska bli superkul men sen ska vi overnatta i en by ute i djungeln och det ar det som skrammer mig lite. Kommer var ascoolt sakert men ocksa laskigt haha. Sa imorn sa ar jag alltsa ute i skogen och ni kommer inte fa nagan uppdatering fran mig. Sa laskigt!!!!! Det verkar bli en kul grupp i alla fall. Vi traffades har pa eftermiddagen for att ga igenom vad man ska ha med sig och sa. Maste alltsa checka ut ifran hostelet imorn.

Vi hors och onska mig lycka till haha Ciao!

Flygplatsen

2015-02-03 @ 06:14:00
Nu sitter jag på flygplatsen och ska snart ta flyget som går till Chang Mai. Hade packat ihop mina saker rätt bra igår kväll så det gick fort. Var ute och tog en frukost imorse och sen tog jag mina saker och åkte.

Det gick ändå väldigt snabbt att åka hit. Man vill ju inte komma för sent och missa planet så ville ha god tid på mig. Lämnade hostelet vid 10:15 och det tog knappt en timma. Nu är klockan 12 här och flyget går 13:40. Eftersom jag flyger så går det väldigt snabbt att komma dit, runt 1 timme. Snart dags för boarding. Ciao!

Grand Palace och Khao San Road

2015-02-02 @ 15:01:00
Heej :)

Idag har det varit fullt upp igen! Tog skytrain och farjan som jag gjorde igar, men idag fortsatte jag lite langre bort till The Grand Palace. Dar fanns flera stora tempel och mycket saker som religost betyder mycket for Thailand. Har massor av bilder igen. Sa har har ni dem:

Fran imorse nar jag tog farjan. Hade tur att fa en sittplats idag. Igar nar jag akte sa var den helt fullsmockad! Kan ha att gora med att det var sondag igar ocksa och i princip alla var lediga. Baten blev ratt full efter ett tag anda haha

En del av min frukost. Svart att hitta en stadig frukost har i Thailand som sagt. Till frukost sa ater jag en ham and cheese croissant fran 7eleven och sen farsk frukt. Helt ok anda haha. Man behover inte sa mycket nar det ar varmt.

Thailands valuta som ar baht. 500 baht kostade det att ga in pa Grand Palace.

Sen gick jag in pa palatset och tog en maaaaassa bilder!

Det var ett asiatiskt par som holl pa och tog fotografier av varann framfor en vagg. Fragade om de ville att jag skulle ta kort pa dem tillsammans. De ville de. Sen ville de ha ett kort med mig. "Em.. yeah okay". Sen tog killen ett kort pa oss. Har pa mig min "tempeloutfit", mina ballongbyxor och t-shirt. Sahar blev det:

Innan man gar in i heliga tampel sa maste man ta av sig skorna. Sen ska man halla koll pa vart man staller dem ocksa. Speciellt om templet ar stort och har flera ingangar. Tog en bild sa att jag lattare skulle komma ihag.

Eftersom folk plockar av sina skor sa sprider sig den harliga lukten av fotsvett. Tur att jag har strumpor for de dar golven kan inte vara rena! haha

Folk ar anda valdigt snalla och hjalpsamma nar det galler att ta kort. Vissa ser och fragar om man vill att de ska ta kort pa en nar de ser att man ar ensam. Valdigt bra! Sen ar det san himla tur att jag kan vanda skarmen pa min kamera sa att man kan ta bra selfies med byggnader och annat haha

Sen tog jag en tuk tuk till Khao San Road! Ah sa kul det ar att aka tuk tuk. Snabbt och aker latt igenom trafiken.

Khao San Road. Hade i princip allt! Det ar ju den typiska backpackergatan sa det fanns nastan mer "utlandska" ansikten an thailandska haha. Och vet ni vad? Jag traffade pa en kompis som jag konfirmerade mig med i Stockholm dar jag bor. Svensk alltsa.Hur sjukt? vi hade inte pratat med varann eller nagat innan haha. Vi pratade om att ga ut och ta en ol ikvall men Khao San Road ligger en bit harifran. Tog mig runt 1,5 timme att aka darifran och till hostelet. Det kanns inte sa lange nar man aker men det ar for langt ikvall, speciellt om jag redan varit dar idag.

At en en supergod Pad Thai dar ocksa. 50 baht vilket ar typ 12 kronor. Prima!

Det var det senaste jag at vid runt 4 sa nu borjar jag bli hungring eftersom klockan ar 9 snart.

En vacker solnedgang

Skytrainkortet! Lite jobbigt att man maste kopa nytt varje gang men det ar inte sa dyrt. Runt 30 baht for en enkelresa. 8 kronor :)

Ligger ett mall precis vid avstigningen dar jag bor. Gick in dar och kopte en glass. Mycket dyrare att kopa dar an ute pa gatan. Runt 60 baht for den glassen med tva supersma kulor. Men grymt gott var det! Tog limesorbet och sen en sort som heter bananofi eller nat.

Nu ar jag hungrig sa ska ut och ata. Sen sa kommer jag nog tillbaka hit, dushar och sover for imorn sa tar jag flyget till Chang Mai! Vet inte hur bra datortillgang det finns dar, men jag hoppas att det finns. Ska sova i ett efet rum da. For just nu sa hyr jag en sang i ett 6-badds rum. Men just ikvall verkar det inte komma nagra fler sa jag far nog aven det har rummet for mig sjalv inatt.

Ciao!

Selfie mitt pa gatan

2015-02-02 @ 05:07:00
Vet ni att nar jag var pa Silom Street Market igar sa stod jag och tog selfies mitt pa gatan. Jag tog inte en massa men anda haha. Sa far man gora nar man reser sjalv. Ville aven passa pa att visa upp min nya klanning som jag kopte pa Central World nar jag var dar i lordags. Fran forever21 :)

Tempel, mat och Silom Street Market

2015-02-01 @ 16:56:00
Hej! Lang dag idag och manga bilder :) Raknade ihop till 26 stycken!

Forst sa tog jag Skytrain till stationen Saphan taksin (?) och sen en farja darifran. Sen bytte jag farja och over till sidan dar Templet Wat Arun ligger. Ett ratt hogt torn som man kunde klattra upp i. Branta trappor nastan som stegar! Men kul var det :D Sen passade jag pa att kopa sana specialla ballongbyxor. Dels for att de ar ratt coola och sen for att man maste dolja knana inne vid templet. Ett par roda blev det. Hade klanning pa mig innan som fick bli en troja. Sa var det ratt sa varmt ute sa jag investerade mig i en solfjader ocksa.

Matdags!

Sen sa tog jag farjan tillbaka till andra sidan dar templet Wat Pho ligger. Dar finns bland annat reclining Budda som betyder typ den liggande buddan. Den var superstor! Sjalva Wat Pho ar en samling utav fler tempel.

Market som precis var utanfor varan gata. Jatta stor med massor av stand och matvagnar. Det ar ganska bra med Thailand. Det finns mat overallt! haha

Provade pa fotmassage. 100 baht for 50 minuter vilket innebar 20 svenska kronor. Superbilligt och valdigt skont!

Ett band ifran en nagon skola. Han till vanster som sjong var faktiskt valdigt duktig. Samlade in massor av pengar. Han sjong bla Zombie och den gjorde han bast!

Min middag ikvall. Eller en del av den i alla fall. Agg med korv, sallad och vitkal. Kopte ocksa nudlar med rostad anka haha. Men det blev det ingen bild pa. Funderade verkligen pa om jag skulle prova anka men tankte att det maste jag ju gora. Helt okej faktiskt! Smakar ungefar som kyckling

Sen sa tog jag en glass (?) till efterratt, duriansmak tror jag att det var. En gul frukt som finns har. Smakade lite smorigt, inte jatte god men okej.

Det var idag det.. Imorn sa funderar jag pa att aka till Grand Palace och sen till Khao San Road som jag inte har varit nagot alls vid. Blev ingen bio idag sa kanske imorn. Sen pa tisdag aker jag vidare till Chan Mai :)

Ditt namn eller något annat som förklarar bilden