Massage, mat och shopping

2015-01-31 @ 17:27:14
Hej!

Dag 2 i Bangkok ar snart slut och jag har hunnit med en hel del. Hade stallt klockan pa 9:30 imorse vilket innebar klockan 3:30 svensk tid. Tror ni att jag kom upp da? Nej.. Stallde om alarmet till klockan 11. Jag och nagra andra pa hostelet som jag pratar med gick pa thaimassage. 2 timmar! Ungefar 100 kronor for 2 timmar haha. Fick lite snygga klader som man skulle ha pa sig. Det var jatte skont men gjorde ont nagra ganger, i nacken speciellt. Kanner mig mindre spand i alla fall :) Frukosten imorse fick besta av en croissant och en apelsin. Forsokte hitta nagat nogotlunda stadigt, brukar ju ata havregrynsgrot varje morgon.

Efter massagen sa gick vi tillbaka till hostelet som ligger nara. Har insett vilket bra lage jag bor pa. Perfekt! Gick sedan till Lumpini park dar det hande en del. Pagick 2 traningspass, typ friskis och svettis style. Sag lite roligt ut men jag provade inte haha. Efter att jag gatt runt dar sa gick jag gata for gata. Inget speciellt mal, mojligen en marknad som jag hort om. Till slut hamnade jag vid Erwan Shrine som var nagat mindre stalle dar man tande typ pinnar och bad till ett litet tempelhus. Funderade om man skulle kopa och gora samma ska sjalv, men jag visste ju inte vad det vad man bad for. Ska nog gora nagat sant nar jag besoker ett storre tempel som jag planerar att gora imorn.

Hamnade till slut vid Central World som ar ett sjukt stor shopping mall. 7 vaningar! Gick runt dar, hittade forever21!! Kopte 2 klanningar. En monstrad och en bla. Sen sa kollade jag in bion. Gick inte in men bara utanfor. Funderar att ga imorn eller nagan annan dag. 200 baht kostar det tydligen, vilket ar 40 kronor. Inte sa valdigt dyrt hehe. Bion hade redan borjat nar jag kom dit och jag ville inte direkt vanta 2 timmar till nasta. Sa imorn :) Sen gick jag vidare till Siam Square dar det var full uppstandelse. Framtradanden och massor av fina ljusuppsattningar. Sen tag jag taget hemat. Kopte grillade kottspett som jag tog med och at pa hostelet. Smakade smaskens faktiskt! Och nu sitter jag har vid datorn.

Har tagit massor av bilder idag!

Massage!

Min lunch idag
Pork, nudlar och gronsaker

Lumpini park!
Friskispasset
Provade att kopa pocky som ar chokladpinnar. Fick bli min picknick
Ett tempel i parken

Pa vag till det lilla templet

Vid templet

Central World!

Vantar pa skytrain, taget jag tog hem.

Middag!

Nu ska jag ta en dush och sen ga och sova. Imorn blir det tempelbesok. Minns inte vad det heter.. Jo Wat Arun.

Ciao!

I Bangkok!!

2015-01-30 @ 11:04:00
Hej!

Nu har jag kommit till Bangkok och till hostelet som jag ska stanna nagra natter pa. Kom in med planet klockan vid 6 imorse. Det kandes anda som att det gick ratt snabbt att flyga. Tittade pa film och laste pa i min guidebok. Efter vi landat sa sag jag en annat svensk tjej som suttit pa samma plan och kollade vart hon skulle. Vi akte in till stan tillsammans och hamnade pa en resebyra dar jag nu har bokat en hel del resor och aktiviteter framover. Hon kommer att aka en annan runda. Mitt forsta stopp blir Chang Mai som ligger i norra Thailand. Dar ska jag prova zip-lining, trekking, rida pa elefanter och sen ga pa en cooking class. Bokade allt detta idag med en jatte hjalpsam tjej dar. Papper och biljetter ar klart. Mycket blev det haha. Efter Chang Mai kommer jag att resa ner till oarna med borjan i Ko Tao. Kommer flyga, aka tag, buss och bat. Alltihop haha!

Kande mig lite deppig for ett tag sen for att allt ar nytt och man inte vet vart man ar jamt och skyltarna gar inte alltid att lasa hehe Att man e ensam och maste klara det. Men det horde val ihop med att jag inte sovit sa mycket den senaste natten. Har varit pa hostelet nu och vilat upp mig och det kanns battre nu. Ska mota upp den svenska tjejen sen eftersom vi inte bor pa samma hostel. Antagligen aka och kolla nattmarknaden i khao San road. Traffade en annan jatte trevlig tjej har pa hostelet som kom fran England som aker hem idag. Var lite orolig om att aka taxi sjalv men hon sa att det gar bra sa far hoppas pa de haha

Juste! Akte tuk tuk idag for forsta gangen. Var helt otroligt roligt haha. Inte sa langt kanske men anda. Det blir tuk tuk eller taxi till Khao San ikvall. Ni kan ju gissa vad jag helst vill ta :P

Har har ni bilder som jag lyckats ladda upp ifran dagen:

Igar morse innan jag tog flyget pa Arlanda

Flygplatsen I Bangkok

I tuk tuk:en!!

Imorgon åker jag

2015-01-29 @ 00:32:12
Tjena! Det blir ju egentligen idag som jag åker. Äntligen! Men ändå blandade känslor. Har packat ungefär allt jag vill ha med mig. Förvånande lite plats kvar. Kanske tagit med för mycket prylar? Men väskan var bra lätt i alla fall, bara 10 kg! Trodde minst 15 kg. Äh det går väl att trycka i fler saker om man skulle vilja.

Är egentligen himla trött. Känner mig nöjd med packningen för dagen och så har jag gjort en sista lista för imorn. Blir så himla stressad över packningen alltså. Alltid när jag ska iväg någonstans. Nu har jag haft en lista där jag har bockat för allt som åker i väskan, annars skulle det sluta med att jag gräver upp hela väskan för att kolla om jag fått med just den saken.

Flyget går 13:35 imorn. Får skjuts av mamma så då slipper jag ta pendeln. Det hade ju varit okej, men skönare med skjuts! Det tar 11 timmar att flyga dit vilket innebär att jag kommer fram 00:35 svensk tid. Thailändsk tid blir  06:35. Hoppas att jag verkligen fått sömn på planet innan! Har köpt en sovmask idag haha dels för att kunna sova på hostel men den går ju att använda på flyget med :)

Shiet imorgon åker jag! Ska borsta tänderna och sen njuta sista natten i min egna säng. Så godnatt.. så lär vi väl höras nästa gång när jag är på andra sidan jorden! :)

Nu har jag bokat!

2015-01-16 @ 15:27:00
Heej!
Nu blir det på riktigt! Har bokat resan till Bangkok Thailand nu. Fick kontakt med en tjej som jag skulle rest samtidigt med men det ändrades så nu åker jag helt själv. Är lite skakis men det kommer bli kul. Jag vet att jag kan klara det! Hoppas jag möter en massa människor där och som man kan samåka runt med. Har precis fixat försäkringen och nu är det bara boende kvar att fixa för de första dagarna.

Men som sagt är lite skraj och magen vänder sig men då får man tänka på vilket äventyr man har framför sig. Har underbara vänner och familj som hjälper och tar fram allt det positiva. Så himla glad att jag har dem.

Sen så har jag kollat en hel del videos om att åka själv och vad man bör tänka på. Sen en hel del praktiska saker som är bra att ha med sig. Igår var jag runt och köpte en hel del grejer. Känner mig mer förberedd. Har även beställt en resebok på adlibris som jag kan hämta idag! Wiho! Den ska jag läsa massor i.

Det här gårdagens inköp:
En ihopfällbar vattenflaska, anteckningsbok för att skriva ner vad jag upplevt som en dagbok, batterier till pannlampa i den orangea förpackningen. Ett vajerlås för att låsa väskan vid behov, ett dörrstopp. (Ska förklara varför sen). Tandborste och en kamera. Lite hygienprylar. En resehanduk och sist men inte minst zip-påsar.

Titta på den här videon så kommer ni förstå dörrstoppet (2:14)

Zip- påsarna är bra om man behöver tvätta på vägen. Fyll med vatten och lite tvättmedel sen är det bara att plocka i saker. (Är också med i en annan bra video)

Det blev en kamera som heter Olympus TG-850 Black. Den är vattentät upp till 10 meter och klarar lite mer än vad andra kompaktkameror kan. Den har även en uppfällbar skärm så att man lättare kan ta bilder på sig sjölv haha. Provade den igår och den verkar jätte bra! Fina färger och bra ljus. Till och med fisheye funktion plus lite annat!

Det var det! Längsta inlägget på länge haha Nu måste jag igång och leta boende ;)

Beslut beslut

2015-01-13 @ 13:52:02
Herregud vad jag blir stressad av att fatta beslut. Stora som små. Orkar inte med mig själv och önskar ibland att någon annan kunde bestämma :P Nu gäller det jobb på gröna lund i sommar. Ska såklart söka men vet inte om jag är sugen på att prova någon annan tjänst och vilka perioder man kan jobba. Sista ansökan är imorn så har skjuit fram det här ett tag nu. Kör nog på samma ändå :) Perioderna är också rätt svåra att veta nu eftersom vi bara är i januari. Mycket kan ju hända fram till sommaren. Men det löser sig! :)

I december så fick vi som jobbade där förra året ett sms med en länkat videoklipp. I det hade våra chefer och vd:n för Parks and resorts gjort ett roligt klipp då de visade att de villa ha oss "guldkanditater" tillbaka. Grönan är klart ett av de roligaste jobben jag haft!

Paket från outnorth

2015-01-09 @ 10:13:00
Beställde lite prylar till resan härom dagen och igår kom dem. I paketet så låg det en ryggsäck från Jack Wolfskin som är perfekt för dagsturer. Jätte fin och blå med en del funktioner runt om som jag inte har förstått mig på riktigt än haha. Sen var det två vattenpåsar á 8 liter från Sea to Summit. Har några sen innan också. Perfekt att packa i och gör det lättare att hålla reda på grejerna. Sen sist men inte minst så kom ett regnskydd från Lundhags som jag ska ha på min stora ryggsäck. Såklart i fall det skulle börja regna eller bara skydda väskan och från smuts.

Sen så var jag även och köpte två bikinis igår. Tänkte att det skulle vara svårt att hitta några snygga såhär på vintern men de var faktiskt snygga! :) En grön och en rosa. Blir perfekt sen när man blir brun och fräsch! Lite dyrare än vad jag tänkt mig men det var det värt.

Sen blev det även två linnen från stadium som jag ska ha med mig. Standardoutfiten kommer att bli just linne och shorts haha. Blev tyvärr ingen bild på dem men ni kommer antagligen se mer i framtiden.

Det jag vill köpa nu är en thailand/Asien bok från lonley planet så att man kan ta sig runt lättare. Sen en vattentät kamera för att fånga allt på bild och film. Har spanat in en bra så nu ska jag bara köpa den :)

Nu är det dax för frukost. Provade att blogga från mobilen idag!

Nu händer det grejer!

2015-01-07 @ 12:58:10
Hej på er

Här sitter jag på min lediga dag. Så kommer det vara ett tag framöver också. Jobbade min sista dag på mataffären förra veckan som jag har jobbat i under hösten. Anledningen till att jag fick sluta var att det inte fanns tillräckligt med timmar i januari. Det hade jag på känn eftersom jag hade hört att flera skulle få sluta innan jag fick samma besked. Så nu.. ska jag leva livet! haha

Nu kommer det vara lugnt i ungefär 2 veckor tills jag och familjen åker till Hovfjället som vi gör varje år. Efter det.... så ska jag åka till Thailand!! :D Ska ta min ryggsäck och backpacka där. Beställde en hel del grejer från outnorth härom dagen som kan vara bra att ha med sig. De lär nog dyka upp med posten imorn. Kommer att boka en enkelresa dit och sen var där så länge jag känner för det. Ska börja i Bangkok och bo nära Khao San Road som är en gata där det finns en massa backpackerhotell. Komma dit, anpassa sig lite och sen turista. Sen så ska jag vidare med först tåg, sen buss och sen båt till en jätte fin ö. Där finns det inga bilar och man bor i små stugor även kallade för Bungalows. Där kan man dyka, åka kajak, hyra moped. Perfekt ställe att ha som första mål och sen får vi se vart man tar vägen sen.

Från att gå från att inte veta vad jag ska göra med med liv haha så är jag supertaggad inför den här resan! Har sparat pengar sedan jobbet på Gröna Lund och sen under hösten så har en rätt stabil ekonomi för att göra roliga saker.

Åker jag själv? Det får vi se.. jag har varit i kontakt med några på ett reseforum och det verkar som att det finns en del som är intresserade av samma resan. Vore ju väldigt skönt och trevligt att ha något att åka dit med och börja resan. Men om jag inte åker med någon annan så ja.. då åker jag själv. Perfekt då att börja på Khao San och träffa folk som också är på resande fot. Det kommer att vara läskigt men ändå så roligt! Vet att jag kan klara det och att man kommer lära sig massor. Så taggad :D

Här kommer jag att börja resan..

Ditt namn eller något annat som förklarar bilden